AKTUALNOŚCI

14.03.2019

11. Gdański Festiwal Tańca / Wiosna

Parasites / Sebastian abarbanell / fot. Cesar Brodermann

Gdański Festiwal Tańca – 13-14 kwiecień 2019

 

Kwietniowa odsłona 11. Gdańskiego Festiwalu Tańca to przede wszystkim premiera kolejnej artystycznej rezydencji. W spektaklu DZIEŃ zobaczymy czwórkę tancerzy, którzy do śpiewu na żywo przeniosą nas w żywiołową atmosferę tradycji ludowych. W kontraście do życia bliskiego przyrodzie, współczesną ludzką egzystencję, jako formę absurdalnego pasożytnictwa na naturze, przedstawi Sebastian Abarbanell. Jego spektakl będzie kontynuacją prezentacji tancerzy, których poznaliśmy dzięki międzynarodowemu konkursowi Solo Dance Contest.

W niedzielę zaś pokażemy spektakl Teatru Tańca Zawirowania, który w odpowiedzi do przedstawianego w lutym Bromance’u, poruszającego temat relacji męskich i roli ojca, dotknie kwestii macierzyństwa. O spektaklu pisze Anna Czajkowska: „Trzy tancerki jawią się jako trzy osobne byty – indywidualne i niepowtarzalne; różne, a jednak podobne. Jak matka i dzieci, na zawsze zespolone, rozumiejące się bez słów i bliskie sobie. Kobiety – zjednoczone w opowiadaniu o narodzinach, miłości i przemijaniu.”

 

13.04.2019

 

G. 19.00

DZIEŃ / choreografia i wykonanie: Aleksandra Nowakowska, Nicol Wesołowska, Bartłomiej Mieszczak, Daniel Leżoń / współpraca artystyczna: Jean Guadin / w ramach projektu rezydencja/premiera Gdańskiego Festiwalu Tańca 2019 / 50 minut / PREMIERA

 

Dzień to spektakl inspirowany kulturą ludową, wykorzystujący tradycyjne tańce i pieśni. Tancerze podejmą próbę odtworzenia aury ludowości, sprawdzą, jak rezonuje ona w dzisiejszych ciałach i umysłach. Zainspirują się historiami przekazywanymi w tradycji ustnej. Młodzi artyści są studentami Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu, braki udział w projektach tak znanych artystów jak Jacek Łumiński, Jan Peszek, czy Mariusz Treliński, w Polsce i za granicą. Aleksandra wraz z Danielem współtworzą Imagination Space Center, które zajmuje się projektami społecznymi. Opiekę nad projektem sprawuje Jean Gaudin, który pracuje w teatrze od 1995 roku, tańczył między innymi w spektaklach Maurica Béjarta i Carolyn Carlson. Obecnie pracuje jako doradca artystyczny i mentor.

 

 

G. 20.30

PARASITES / choreografia i wykonanie: Sebastian Abarbanell / podziękowanie: César Brodermann i Leal Zielinska / 12 minut

 

O poprzednim spektaklu Sebastiana Abarbanella tak pisał Mirosław Baran: „To interesujący popis tancerza, efektowna prezentacja jego dużych umiejętności i dobrze opanowanych, oryginalnych układów choreograficznych.” Zaś Hanna Raszewska-Kursa obstawiała jego miejsce na podium w Solo Dance Contest 2015 „za dojrzałą dramaturgię, adekwatny wybór środków wyrazu, za siłę wypowiedzi przy użyciu oszczędnych, niemal ascetycznych narzędzi.” Od tego czasu Sebastian ukończył z wyróżnieniem londyńską szkołę Trinity Laban, został zaangażowany przez nowojorską choreografkę i stał się członkiem Sidra Bell Dance New York. Jego najnowsze solo, Parasites, porusza temat pasożytniczego związku ludzi z Ziemią i zadaje pytanie, kto wyginie pierwszy. 

 

14.04.2019

 

G. 19.00

REAL LOVE / Teatr Tańca Zawirowania / Choreografia: Daniel Abreu / wykonanie: Ilona Gumowska, Elwira Piorun, Izabela Prokopek / Reżyseria świateł: Witold Kaczkowski / premiera 24.06.2018 / 45 minut

Do stworzenia choreografii na trzy kobiety w różnym wieku Teatr Tańca Zawirowania zaprosił Daniela Abreu. Miłość i śmierć, to wątki, ustawicznie pojawiające się w spektaklu, który hiszpański choreograf ubrał w formę wiersza, przepełnionego poetycką symboliką oraz znaczeniami z pogranicza metafizyki. "Real Love" to misterium narodzin i przemijania. „jego energia faluje w naturalny sposób, odwołując się do wrażliwości i angażując wszystkie zmysły widzów. Artystki nie boją się przekraczania cielesnych barier, w tym nagości; są niezwykle szczere w swych opowieściach. Ogromna dawka zmysłowej energii, emocjonalność i dynamika, otulone piękną muzyką, są niezwykle sugestywne (…) Przestrzeń na indywidualne refleksje i własne interpretacje jest znaczna, co rodzi niejasności, choć dużo częściej pozytywnie inspiruje i wzrusza.” Pisała Anna Czajkowska po premierze.

 

POZOSTAŁE AKTUALNOŚCI